Quiz om ROM2 aktiviteterna Välkommen till Abilitys Preboarding Quiz om ROM2 aktiviteterna.😃Det är totalt 12 frågor. Du behöver få minst 121 poäng av 135 för att kunna gå vidare till nästa avsnitt. 👉OBS! På vissa frågor kan fler svar vara korrekta. Ange datum Ditt för- och efternamn Din e-postadress Din ort 1. När ska Kartläggningen ske och vad är syftet? Kartläggningen är till för att hitta ett jobb till deltagaren. Handledaren ska på startdagen av tjänsten påbörja kartläggning av deltagarens individuella förutsättningar och behov, för att tillsammans med deltagaren identifiera lämplig väg mot arbete och utbildning. Kartläggning kan utföras under hela tjänstens gång. Kartläggningssamtalet utmynnar i ett individuellt schema. Kartläggningen är inget särskilt dokument som Arbetsförmedlingen efterfrågar. Handledaren ska göra en kartläggning för deltagarens geografiska område. 2. Vad gäller angående det Individuella schema? Den ska visa vilka aktiviteter deltagaren ska utföra eller medverka i, och på kort sikt, 1-4 veckor fram i tiden, ge en mer detaljerad bild av vilka aktiviteter deltagaren ska utföra eller medverka i. Schemat ska bestå av deltagarens planerade träning. Det individuella schemat ska utarbetas tillsammans med deltagaren, och alltid finnas tillgängligt när Arbetsförmedlingen begär det. Schemat ska motsvara aktiviteter för den omfattning som deltagaren ska delta i tjänsten. Det individuella schemat är till för att få deltagaren att söka fler jobb. Schemat ska endast bestå av obligatoriska samt de olika valbara aktiviteterna. Visa när och var aktiviteten äger rum, samt övrig information som leverantören bedömer som relevant för deltagaren. Det kan till exempel gälla vilka jobb deltagaren ska söka eller vilka arbetsgivare som ska besökas. Leverantören ska med utgångspunkt i det individuella schemat aktivt följa upp aktiviteter som deltagaren utfört och medverkat . Schemat kan vara samma för många deltagare. 3. Vad gäller angående det Individuella mötet? Leverantören kan ge deltagaren ledigt från individuella möten, vid behov. Leverantören ska genomföra ett enskilt, individuellt möte med varje deltagare minst en gång per 14 kalenderdagar. Det individuella mötet kan ske tillsammans med andra deltagare. 4. Vad gäller angående den Valbara aktiviteten? Möte varje vecka med valbara aktiviteter utifrån individuellt anpassat stöd. Efter 6 månader ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst 2 timmar per vecka. Den valbara aktiviteten ska göra deltagaren mer aktiv. De första 6 månaderna ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst ett 1 tillfälle en gång i veckan, minst en 1 timme per vecka. Aktiviteternas innehåll ska bestå av de tillåtna aktiviteterna. Den sammanlagda tiden för den valbara aktiviteten är max 1 timme. I den valbara aktiviteten kan leverantören välja fritt. 5. Vad gäller angående aktiviteten Motivationshöjande samtal? Samtalen ska inte innehålla utredningsinsatser, medicinsk eller arbetslivsinriktad rehabilitering eller terapeutiskt stöd eftersom det för dessa aktiviteter krävs specialistkompetens. Den kan inte genomföras som egen aktivitet. Den aktiviteten kräver att handledaren har MI-utbildning. Samtalen bör syfta till att deltagaren ska förstå och bearbeta orsakerna till att personen tidigare har haft svårt att erhålla ett arbete. Motivationshöjande samtal kan genomföras som ett seminarium. 6. Vad gäller angående aktiviteten Vägledning mot arbete eller utbildning? Deltagaren kan göra eget arbete tex: Göra tester online, läsa på om olika yrken och utbildningar. Kolla yrkesbarometern skriva ner vad man kommit fram till för att ta upp detta med sin handledare i ett kommande möte. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om hälsa. Samtalen bör syfta till att deltagaren ska förstå och bearbeta orsakerna till att personen tidigare har haft svårt att erhålla ett arbete. Aktiviteten avser ett individuellt inriktat stöd som bidrar till ökad självkännedom och förmåga att medvetet ta ställning till möjlig yrkesverksamhet och utbildning. Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet med handledare: Diskutera vad som finns för bristyrken i regionen, vart finns jobben? Vägledningen ska aktivt motverka sådana begränsningar av val av yrkesverksamhet och utbildning som grundar sig på föreställningar om kön och på social eller kulturell bakgrund. Vägledning mot arbete eller kan genomföras som ett seminarium. Den aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta ett dolt jobb. 7. Vad gäller angående aktiviteten Praktiskt stöd? Deltagaren kan som exempel på eget arbete: Gå igenom Arbetsförmedlingens hemsida och se på filmer och göra digitala kurser där. Läsa på om hur man skriver CV eller marknadsför sig på sociala medier exempelvis LinkedIn mm. Praktiskt stöd handlar om att handledaren tar med deltagaren till en arbetsgivare. Aktiviteten syftar till att ge deltagaren stöd i att hitta och söka jobb, utforma ansökningshandlingar, träning inför intervjuer och arbetsgivarkontakter, uppföljning av sökta jobb samt stöd i att söka utbildning. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om kost. Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet med handledare: Få feedback på CV eller profil på sociala medier. Träna på anställningsintervju som rollspel. Den aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta ett dolt jobb. 8. Vad gäller angående aktiviteten Information om arbetsmarknaden? Den kan bestå av orientering inom olika yrkesområden, information om utbildning och dess betydelse för etablering på arbetsmarknaden. Aktiviteten syftar till att ge information om arbetsmarknaden och arbetslivet. Deltagaren kan som exempel på eget arbete: Lyssna på föreläsning via en webbsändning. Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet hos leverantören: Diskutera olika yrken som deltagaren visat intresse för. Den aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta ett dolt jobb. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om träning. 9. Vad gäller angående aktiviteten Kontakter med arbetsgivare eller andra relevanta aktörer? Den aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta ett dolt jobb. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om sociala medier. Deltagaren kan som exempel på eget arbete: Kontakta arbetsgivare på egen hand. Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet hos leverantören: Studiebesök på ett företag, rekryteringsevent. Leverantören har möjlighet att anordna studiebesök, arbetsplatsbesök, presentation av deltagare för arbetsgivare, rekryteringsevents eller mentorskap. 10. Vad gäller angående aktiviteten Kost och hälsa? Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet hos leverantören: Seminarium om hälsa. Kan tillhandahållas i form av seminarier eller föreläsningar gällande exempelvis kost, sömn och motion. Den aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta en passande utbildning. Åtgärderna får inte utföras som fysisk aktivitet tillsammans med handledaren. Deltagaren kan som exempel på eget arbete: Webbinar eller läsa en bok om hälsa. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om sociala medier. 11. Vad gäller angående aktiviteten Stöd för att stärka deltagarens digitala kompetens? Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet hos leverantören: Utbildning i digital kompetens. Till exempel får deltagaren göra en personlighetstest. Till exempel stöd för att stärka individens förmåga att hantera digitala verktyg för att öka förutsättningen för arbete eller utbildning. Deltagaren kan som exempel på eget arbete: Träna på att exempelvis maila, chatta på skype. Utbildningen får inte utföras av annan anordnare än leverantören. Den aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta en passande arbetsgivare. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om kreativitet och hälsa. 12. Vad gäller angående aktiviteten Stöd för att stärka deltagarens språkkunskaper? Deltagaren kan som exempel på valbar aktivitet hos leverantören: Rollspel. För de deltagare som har låga kunskaper i svenska kan leverantören anordna språkträning under en begränsad del av tjänsten. Deltagaren kan som exempel på eget arbete: Skriva på svenska och ta hjälp av översättningsprogram eller ordbok. Aktiviteten är till för att få deltagaren att hitta en utbildning. Insatsen kan endast utgöra 20 % av tiden i tjänsten och kan anordnas individuellt eller i grupp. Till exempel får deltagaren göra en personlighetstest. Deltagaren kan lyssna på föreläsningar om hälsa och träning. Time's up Dela gärna i sociala medier! FacebookXRedditLinkedInTumblrPinterestVkEmail