Quiz för Workbuster – Avsnitt 8 Välkommen till Abilitys Onboarding Quiz för Workbuster - Avsnitt 8.😃 Du behöver få minst 78 poäng av 87 för att kunna gå vidare till nästa avsnitt. 👉OBS! På vissa frågor kan fler svar vara korrekta Ange datum Ditt för- och efternamn Din e-postadress Din ort Vad gäller kring Periodiska rapporter? Du ska rapportera in den totala tiden för deltagarens hela arbetsutbud i ROM2. Du väljer Anteckingskategori - Periodisk redovisning och anger den den information som efterfrågas. Du kontrollerar tiden genom att kontrollera Schemat eller Anteckningar där du ser alla möten och aktiviteter du haft med deltagaren under månaden. Avvikelser ska synas där. Du ska BARA redovisa den tid som du utfört aktiviteter tillsammans med den arbetssökande. Du ska rapportera in hur många jobb deltagarens sökt. Vad händer om deltagaren kommer till Period 2? Hamnar det nya beslutet mitt i månaden, så gör du som vanligt en periodisk redovisning. Hamnar det nya beslutet mitt i månaden, så kommer det att bli TVÅ PERIODISKA REDOVISNINGAR att göra. Vad är det som gäller kring Avvikelserapportering? Du ska skicka en avvikelserapport för att meddela att deltagaren fått ett arbete. Du ska skicka en avvikelserapport när deltagaren inte fått sitt aktivitetsstöd. Du väljer Anteckingskategori - Avvikelse till AF frånvaro eller Avvikelse och anger den information som efterfrågas. Maila sedan avvikelse@ability.se deltagarens ärendenummer. ALL typ av frånvaro ska rapporteras i Avvikelserapporten även ”positiv” frånvaro pga. arbete eller arbetsintervju. Om den arbetssökande inte följer sin planering eller på något annat sätt inte följer er överenskommelse ska du skyndsamt registrera en Avvikelserapport. En avvikelserapport ska skickas in vid varje enskilt tillfälle, samma dag, om deltagaren är frånvarande och uteblir från flera bokade möten. Vad gäller kring en Informativ rapport? Om leverantören önskar återkoppling på den informativa rapporten från Arbetsförmedlingen, ska det tydligt framgå vem hos leverantören Arbetsförmedlingen ska kontakta samt på vilket sätt. Den informativa rapporten ska användas för att hjälpa deltagaren med aktivitetsrapporten. Den informativa rapporten ska användas för att få specifik information om deltagaren. Informativ rapport ska även användas för att inlämna eventuell dokumentation som Arbetsförmedlingen begär från leverantören samt annan information utifrån leverantörens behov. Du väljer Anteckingskategori - Informativ rapport till AF och anger den den information som efterfrågas. Maila sedan minasidor@ability.se deltagarens ärendenummer. Den informativa rapporten kan även användas för att informera Arbetsförmedlingen om leverantören identifierar att en deltagares möjligheter att nå tjänstens mål ökar om denne tar del av en annan arbetsmarknadspolitisk insats Den informativa rapporten ska användas för att göra en avvikelse kring deltagaren. Den informativa rapporten ska användas för att informera Arbetsförmedlingen om leverantören identifierar behov hos deltagaren av annat stöd. Vad gäller kring Signal till arbete eller utbildning? Med Signal kan du, när som helst under tjänsten, informera Arbetsförmedlingen om att deltagaren har fått arbete eller börjat/ska börja studera. Gör en Anteckning i Workbuster, där du anger all information om arbetet/utbildningen (organisationsnummer, startdag, omfattning). Signal till arbete används för att redovisa att deltagaren sökt rätt mängd jobb. Signal används endast som information och handlingen ger inte någon ersättning. Signal om arbete eller studier kan skickas in upp till 120 dagar efter avslutad tjänst. Gå till Visa Deltagarens beslut. Välj Signal om arbete eller utbildning. Fyll i korrekt information. Maila sedan minasidor@ability.se deltagarens ärendenummer. Signal används som en delredovisning av deltagarens rusta-arbete. Vad är rätt angående Slutredovisning? Slutredovisningen måste skickas in för att deltagaren ska få en praktikplats. I den sista delen av slutredovisningen beskriver du som leverantör de framsteg och utveckling som deltagaren har gjort, samt vad som kan vara ett lämpligt nästa steg för deltagaren. Det första valet i redovisningen är att ange resultatet för den arbetssökande genom att välja deltagarens huvudsakliga sysselsättning. Slutredovisningen ska skicka in senast fem arbetsdagar efter att tjänsten har avslutats. Det gäller även vid leverantörsbyte. Vad behöver ske i Slutredovisningen? Skriv all information i ett Word-dokument. Mejla sedan minasidor@ability.se deltagarens ärendenummer. Beskriv syftet/målet med aktiviteten. AKTIVITETER (de som är valda under Gemensamma Planeringen), ska tydliggöras. Beskriv hur många timmar deltagaren varit aktiv i aktiviteten. Beskriv vad deltagaren gjort inom aktiviteten. Tänk på kriterierna som gäller för den valda aktiviteten. Använd gärna frågeformulären i Workbuster för att se vad deltagaren jobbat med gällande Abilitys presentationer. Vad gäller kring Resultatredovisning? Gå till Visa Deltagarens beslut. Välj Resultatredovisning 1 eller 2. Fyll i korrekt information. Maila sedan minasidor@ability.se deltagarens ärendenummer. När resultatredovisningen är godkänd får du ett grattis-meddelande av Ability. Om resultatredovisningen blivit avslagen, så behöver det skickas in intyg. Då ska det göras en ny Resultatredovisning. Den avslagna är “förbrukad” och kan inte användas längre. Eventuella intyg som styrker att den arbetssökande fått ett arbete eller börjar/har sökt till en utbildning, skickas till Arbetsförmedlingen. Detta kan göras via: Informativ rapport i Mina Sidor, där man bifogar intyg (PDF) eller skickar med Post till AF. När resultatredovisningen är godkänd av Arbetsförmedlingen så är villkoren för att inleverera resultatersättning och eventuell snabbhetspremie samt tilläggsersättning uppfyllt. Blir Resultatredovisningen avslagen: Skicka en Informativ rapport till AF och protestera. Time's up Dela gärna i sociala medier! FacebookXRedditLinkedInTumblrPinterestVkEmail