Quiz slutredovisning 5 Välkommen till Abilitys Onboarding Quiz slutredovisning 5.😃 Du behöver få minst 38 poäng av 42 för att kunna gå vidare till nästa avsnitt. 👉OBS! Fler svar kan vara korrekta. Ange datum Ditt för- och efternamn Din e-postadress Din ort Vad innebär aktiviteten Vägledning mot arbete eller utbildning? Med vägledning mot arbete eller utbildning avses individuellt inriktat stöd som bidrar till ökad självkännedom och förmåga att medvetet ta ställning till möjlig yrkesverksamhet och utbildning. Exempel på eget arbete: Knyta kontakter med intressanta arbetsgivare. Exempel på valbar aktivitet med handledare: Diskutera vad som finns för bristyrken i regionen, vart finns jobben? Exempel på eget arbete: Göra tester online, läsa på om olika yrken och utbildningar. Kolla yrkesbarometern (AF:s hemsida), skriva ner vad man kommit fram till för att ta upp detta med sin handledare i ett kommande möte. Vägledning ska hjälpa deltagaren att välja samma typ av yrke som hen alltid haft. Vägledningen ska aktivt motverka sådana begränsningar av val av yrkesverksamhet och utbildning som grundar sig på föreställningar om kön och på social eller kulturell bakgrund. Exempel på eget arbete med ROM2-aktivitetsplan: Ta del av presentationerna: Nuläge och mål (delmål), Perspektivvidgande syn på bransch & yrke, Mönsterbrytande aktiviteter, Olika utbildningsvägar, SYV-information Exempel på valbar aktivitet med handledare: Diskussioner i grupp om kost och hälsa. Vilka frågor ska du svara på när du gör Slutredovisningen för Vägledning mot arbete eller utbildning? Vad har deltagaren gjort i aktiviteten? Har deltagaren ett konkret Yrkesfokus? (vilka yrken som passar – inte för smalt eller för brett)? Finns det begränsningar som behöver kommas förbi? Hur mycket har deltagaren prokrastinerat? Det har resulterat i... (Detta behöver formuleras konkret och specificerat!) Hur många jobb har deltagaren sökt? Vilka alternativ är korrekta exempel på text du kan skriva? Det har resulterat i att deltagaren har hittat ett dolt jobb. De branscher, yrken och geografiskt område deltagaren fokuserar på är… (uppge dessa). Det har resulterat i… (tex. att deltagaren satt upp mål och delmål, så att vägen blir tydlig och konkret över vad som behöver göras. Genom den perspektivvidgande övningen så har deltagaren hittat fler intressanta yrken, som kan vara tänkbara och blivit inspirerad att söka utbildning till detta yrke.) Det har resulterat i… (tex. att deltagaren satt upp mål och delmål, så att vägen blir tydlig och konkret över vad som behöver göras för att komma ut i arbete. Genom den perspektivvidgande övningen så har deltagaren hittat fler intressanta yrken, som kan vara tänkbara och bli passande jobb.) Deltagaren har jobbat med att nätverka med potentiella arbetsgivare. Deltagaren har jobbat med Nuläge och mål (delmål), Perspektivvidgande syn på bransch & yrke, Mönsterbrytande aktiviteter och Olika utbildningsvägar, SYV-information. Den utbildning deltagaren fokuserar på är… (uppge denna). Kom ihåg att var konkret och specifik! Deltagaren har jobbat med att kartlägga sina yrkesområden. Time's up Dela gärna i sociala medier! FacebookXRedditLinkedInTumblrPinterestVkEmail