Kartläggning av dina kompetenser, färdigheter och förutsättningar

1.   Vilka är dina färdigheter?

Personlig förmåga att med hjälp av kunskap, erfarenhet eller kroppsligt utföra en viss handling. Något du kan och är duktig på, ofta något du tycker är roligt. Något du genom träning har utvecklat och därmed lyckas göra. Andra ord för färdighet kan vara, kunnande, talang, vana, begåvningsfaktor.

Exempelvis:

  • Sociala färdigheter
  • Samarbetsförmåga
  • Beslutande förmåga
  • Serviceorientering
  • Förhandlingsförmåga
  • Problemlösningsförmåga
  • Organisationsförmåga
  • Samarbetsförmåga
  • Anpassningsförmåga.

2.   Vilka är dina kompetenser?

Kompetens innebär att ha kunskap, vilja och förmåga att hantera de situationer som ett arbete kräver. Andra ord för kompetens kan vara skicklighet, kvalifikation, sakkunskap, behörighet, befogenhet.

Kompetenser som kan uppskattas av arbetsgivare:

  • Samarbetsförmåga
  • Förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, språkkunskaper
  • Initiativförmåga
  • Relevant universitets/högskoleexamen
  • Arbetslivserfarenhet
  • Aktivt lyssnande
  • Kommunikation
  • Datorkunskaper
  • Social kompetens
  • Ledarskap
  • Organisationsförmåga
  • Problemlösning
  • Tidshantering.

3.   Vilka är dina förutsättningar?

Förutsättningar = Lämplig egenskap, given omständighet. Med andra ord: Dina förutsättningar som i en arbetssituation gör att du kommer att prestera väl och utföra det uppdrag du fått.

Några exempel:

  • Utveckling. Vill du kunna utvecklas och avancera på arbetsplatsen?
  • Arbetskamrater. Är de viktiga för dig? Hur ska de vara för att du ska trivas?
  • Arbetsuppgifter. Vill du att de ska vara omväxlande, självständiga, enkla, intressanta eller något annat?
  • Jobba i team eller självständigt. Vill du jobba för dig själv, ihop med andra eller både och?
  • Arbetsplatsen. Vill du jobba utomhus, inomhus eller både och? Har du andra tankar om platsen där du ska jobba?
  • Arbetsmiljön. Är det viktigt att arbetsmiljön är ren, allergifri, säker eller något annat?
  • Praktiskt eller teoretiskt. Vill du ha ett kontorsjobb, eller ett mer praktiskt inriktat jobb?
  • Stillasittande eller rörligt. Vill du sitta vid ett skrivbord, eller vill du ha ett mer rörligt jobb? Vill du ta i med hela kroppen eller jobba med händerna?
  • Kontakter med människor. Vill du ha kontakt med många människor genom ditt jobb? Eller jobbar du hellre ensam utan många kontakter?

4.   Vilket jobb matchar dig bäst?

Brainstorma först genom att kolla in alla yrkesområden som finns där du vill arbeta, gå sedan igenom exakt vilka yrken som känns intressanta och sedan vilka företag som finns under varje bransch. Därefter går du in på företagens hemsidor och läser på och ser om det är något som passar dig. Rangordna vad som passar in bäst.

För att gå vidare: Läs Abilitys tips om Baklängesintervjuer »

Dela gärna i sociala medier