Quiz om ROM2-avtalet Välkommen till Abilitys Preboarding Quiz om ROM2-avtalet.😃Det är totalt 24 frågor. Du behöver få minst 208 poäng av 231 för att kunna gå vidare till nästa avsnitt. 👉OBS! På vissa frågor kan fler svar vara korrekta. Ange datum Ditt för- och efternamn Din e-postadress Din ort 1. Vad är målet med Rusta och matcha? Att arbetssökande personer ska få en rolig aktivitet. Att arbetsförmedlingen ska sätta deltagaren i en aktivitet. Att få arbetssökande att ta hand om sin hälsa bättre. Att deltagaren med leverantörens stöd ska komma till arbete eller reguljär utbildning på kortast möjliga tid och på så sätt lösa sin arbetslöshetssituation. 2. Vilken är leverantörens övergripande ansvar? Att ha kännedom om vuxenutbildningens aktörer och aktuellt utbildningsutbud. Att utforma och anpassa det stöd som tillhandahålls i tjänsten efter varje deltagares individuella förutsättningar. Att aktivt samarbeta med arbetsgivare för att fånga upp kompetenskrav. Att se till att deltagaren har trevligt hos Ability. Att se till att deltagaren skapar korrekta ansökningshandlingar. 3. Vad är Leverantörens åtagande? Informationsplikt angående om deltagares möjligheter att nå målet i tjänsten ökar vid tex. praktik, validering eller om deltagaren behöver extra stöd. Utgå från den planering och de krav som redovisas i den arbetssökandes handlingsplan, bland annat avseende geografiskt och yrkesmässigt sökområde. Tillhandahålla surfplattor och mobiltelefoner till deltagaren. Tillhandahålla AfterWork aktiviteter för deltagarna. Tillhandahålla Obligatoriskt stöd samt valbara aktiviteter som tillåts i tjänsten. 4. Vad ingår i det obligatoriska stödet? Möte varje vecka med valbara aktiviteter Vägledning mot arbete och utbildning Studiebesök Praktiskt stöd Kartläggning av deltagarens förutsättningar Individuellt möte Individuellt schema 5. Vad är viktigt med att göra en Kartläggning av deltagarens förutsättningar och behov? Kartläggningen är för att skapa ett Individuellt schema. Det ska finnas en aktuell och relevant kartläggning för deltagaren under hela tjänsten. Det ger ett Praktiskt stöd. Kartläggningen ska finnas dokumenterad för samtliga deltagare, och tillgänglig för AF att ta del av. Kartläggningen är till för att vägleda deltagaren mot arbete eller utbildning. Vid behov ska kartläggningen uppdateras och innehållet ska alltid utgå från den individuella deltagarens förutsättningar och behov, vilka kan förändras över tid. 6. Vad gäller för deltagarens Individuella schema? Leverantören ska säkerställa att aktiviteterna genomförts enligt plan och att bedöma om förväntat syfte med aktiviteten är uppnått. Det ska visa vilka aktiviteter deltagaren ska utföra eller medverka i för att nå målet i tjänsten. Det individuella schemat följer en given struktur för alla deltagare. Det individuella schemat hjälper deltagaren att få mer jobbsökande gjort varje dag. Det individuella schemat ska fungera som ett stöd för deltagaren samt som ett underlag för leverantörens uppföljning av deltagaren. Den ska bestå av obligatoriska samt valbara aktiviteter och motsvara aktiviteter för den omfattning deltagaren ska delta i tjänsten Det Individuella schemat uppdateras när deltagaren uppnått ett resultat. 7. Hur lång tid ska ett individuellt möte vara som minst beroende på vilken nivå deltagaren är i? Nivå A - 30 minuter Nivå B - 60 minuter Nivå C - 60 minuter Nivå B - 45 minuter Nivå A - 20 minuter Nivå C- 90 minuter 8. På vilka av de godkända aktiviteterna för ROM2 är det krav på handledarkompetens? Stöd för att stärka deltagarens språkkunskaper Kost och hälsa Kontakter med arbetsgivare Information om arbetsmarknaden Praktiskt stöd Vägledning mot arbete eller utbildning Motivationshöjande samtal Kartläggning 9. Vad innebär aktiviteten "Kontakter med arbetsgivare eller andra relevanta aktörer"? Att leverantören ska skapa en digital rekryteringssida. Arbetsförmedlingen ställer krav på att Leverantören anordnar rekryteringsmässor. Leverantören har möjlighet att presentera deltagare för arbetsgivare , anordna studiebesök hos arbetsgivare eller se till att deltagare tar del av rekryteringsevents. Stödet till deltagaren kan variera i både omfattning och form och det kan också se olika ut över tid. 10. Hur kan de Individuella mötena ske på distans? Genom att Arbetsförmedlingen tillhandahåller en säker plattform för individuella digitala videomöten. Genom Arbetsförmedlingens Skype-möten. Genom Teamsmöten. 11. Vad gäller för de Individuella mötena med deltagaren? Mötena kan hållas på distans varannan vecka, genom AF videosystem eller telefon. De Individuella mötena ska alltid vara minst 1 timme. De individuella mötena är enligt avtalets miniminivå olika långa beroende på deltagarens nivå. Individuella möten ska genomföras av en handledare. De Individuella mötena ska hållas på plats varje vecka i leverantörens lokaler. De Individuella mötena ska ske varje vecka. Under mötet ska den individuella schemat ses över och vid behov uppdateras. Individuella möten kan genomföras av en godkänd handledare på annan ort. De Individuella mötena ska hållas minst varannan vecka. 12. Vad gäller för de valbara aktiviteter utifrån individuellt anpassat stöd? De första 6 månaderna ska deltagaren sitta på leverantörens kontor och söka jobb. Efterföljande 6 månader ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst 2 timmar per vecka. Efterföljande 6 månader är det krav att deltagaren deltar i leverantörens föreläsningar varje vecka. Deltagaren ska välja bland leverantörens alla aktiviteter och hitta något som passar dem. De första 6 månaderna ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst en 1 timme per vecka. 13. Varför är det krav att genomgå utbildningen "Våld i nära relationer"? Arbetsförmedlingen har i uppdrag från regeringen att verka för ökad upptäckt av våld. Arbetsförmedlingen vill minska våldet i samhället. Arbetsförmedlingen vill att leverantörerna ska bli bättre på att hantera våld. Arbetsförmedlingen anser att ha kunskaper om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck är viktigt för att kunna ge våldsutsatta ett bra bemötande. 14. Dokumentation och uppgiftsskyldighet - vad gäller? Leverantören ska ha tydliga rutiner för avvikelserapportering gällande deltagare i tjänsten. Arbetsförmedlingens föreskrifter (AFFS 2023:1) om uppgiftsskyldighet för leverantörer ska vara väl kända och finnas tillgängliga för samtliga anställda och underleverantörer som arbetar i tjänsten. Leverantören ska systematiskt följa upp sin verksamhet och säkerställa att föreskrifterna samt de utarbetade rutinerna följs. Leverantören ska ha tydliga rutiner för kontroll av deltagarnas närvaro och frånvaro från aktiviteterna. 15. Vad är handledarens ansvar? Handledaren ansvarar för att deltagaren söker rätt mängd arbeten varje månad. Handledaren ansvarar för att kartlägga deltagarens behov och förutsättningar samt för att planera stöd och aktiviteter för varje deltagare under dennes tid i tjänsten. Handledaren ansvarar för att deltagaren kommer till de obligatoriska mötena. Det är endast handledaren som får utföra individuella möten och upprätta individuellt schema med deltagare. Handledaren ansvarar för att följa upp deltagarens utveckling mot målet i tjänsten och för att säkerställa att det stöd och de aktiviteter som tillhandahålls för deltagaren mot målet. 16. Markera några av de viktiga kraven på lokalen. Lokalen ska vara utformad på ett sådant sätt att lokalen och utrustning i lokalen är tillgängliga för deltagare med funktionsnedsättningar, samt följer gällande regelverk för tillgänglighet. Samtliga deltagare oavsett funktionshinder, ska kunna ta sig in och ut från lokalen samt kunna röra sig i lokalen utan hjälp. Samtliga fysiska möten med deltagare ska ske i lokaler och miljöer som innebär att deltagarens integritet beaktas och sekretessen säkerställs. Lokalen ska vara på gångavstånd från deltagarens bostad. Lokalen ska ha ett fikarum. Det ska finnas markerade utrymningsvägar i samtliga lokaler som leverantören använder sig av. Lokalen ska vara trevlig att umgås i. Lokalen ska enkelt kunna nås med allmänna kommunikationsmedel. Det ska finnas olika rum för deltagaren att sitta i för olika möten. Lokalen ska vara utformad på ett sådant sätt att de riktlinjer och rekommendationer för offentliga lokaler som ställs av Arbetsmiljöverket följs. Fysiska hinder i form av uppenbart tunga dörrar ska avhjälpas, i första hand genom att en automatisk dörröppnare är installerad. Lokalen ska vara väl ljudisolerad. 17. Vad krävs för Utrustning och förbrukningsmaterial till deltagarna? Internetuppkoppling, Datorer och Skrivare Mobiltelefoner till deltagarna. Frukt, kaffe och fika. Skrivmaterial såsom papper och penna. 18. Vilka delar ska tydligt visas i kvalitetsledningssystemet? Hur nöjda deltagare leverantören har. Leverans av tjänsten Uppföljning och utveckling. Hur leverantören matchar ut deltagare till jobb. Avvikelsehantering Organisation och kompetens. 19. Hur ser Grundersättningen ut? Nivå B - 75 kronor per deltagare och dag NIvå C - 85 kronor per deltagare och dag Nivå A - 65 kronor per deltagare och dag Nivå A - 55 kronor per deltagare och dag Nivå C - 90 kronor per deltagare och dag Nivå B - 70 kronor per deltagare och dag 20. Hur ser Resultatersättningen ut? Nivå C: 38 000 kronor per deltagare Nivå B: 27 700 kronor per deltagare. Nivå A: 20 000 kronor per deltagare Nivå B: 28 000 kronor per deltagare Nivå C: 37 000 kronor per deltagare Nivå A: 20 300 kronor per deltagare. 21. Vilka är villkoren för full Resultatersättning vid arbete? Deltagaren har kommit ut i ett arbete oavsett tjänstens storlek. Om verifiering inte kan ske via Arbetsförmedlingens ärendehanteringssystem ska leverantören inkomma med intyg från arbetsgivaren som visar att villkoren för resultatersättning är uppfyllda. Deltagaren har börjat arbete inom 3 månader från avslutad tjänst hos leverantören. Anställningar med anställningsstöd och anställningar utomlands kan generera full resultatersättning. Deltagaren hade redan en timanställning vid start hos leverantören. Hälften av beloppet betalas ut efter 3 månader om deltagaren senast 2 månader efter avslutad placeringsperiod hos leverantören tillträder en anställning som varar i minst 3 månader. Deltagaren tillträder ett heltidsarbete, alternativt arbete i önskad omfattning senast 2 månader efter avslutad placeringsperiod hos leverantören som varar i minst 6 månader. 22. Vilka är villkoren för full Resultatersättning vid utbildning? Deltagaren har börjat studera inom 3 månader från avslutad tjänst hos leverantören. Deltagaren, på hela sitt arbetsutbud, under minst sex (6) månader ha deltagit i en utbildning som kombinerar eller integrerar CSN-berättigande utbildning med sfi. Deltagaren hade redan börjat studera vid start hos leverantören. Deltagaren har börjat studera oavsett vilken typ av utbildning och omfattning. Deltagaren under minst 6 månader deltagit i en CSN-berättigande utbildning på grundläggande, gymnasial eller eftergymnasial nivå, alternativt särvux, som sammantaget under tidsperioden omfattar minst 75 % av deltagarens arbetsutbud och där resterande andel av deltagarens arbetsutbud utgörs av svenska för invandrare (sfi) eller samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Deltagaren under minst 6 månader deltagit i en CSN-berättigande utbildning på grundläggande, gymnasial eller eftergymnasial nivå, alternativt särvux, som sammantaget under tidsperioden omfattar 100 % av deltagarens arbetsutbud, Om arbetsförmedlingen inte kan verifiera studierna i sitt ärendehanteringssystem, ska leverantören inkomma med skriftliga intyg upprättade av utbildningsanordnaren. 23. Vad gäller för Snabbhetspremie och Tillläggsersättning? Tilläggsersättning betalas ut som ett tillägg för deltagare som står långt i från arbetsmarknaden. Snabbhetspremie utgår om deltagaren redan hade en anställning innan start hos leverantören. Snabbhetspremie utgår om Arbetsförmedlingen i förtid avbryter deltagarens pågående placeringsperiod i tjänsten och villkoren för resultatersättning gällande arbete i önskad omfattning eller studier sedan uppfylls. Tilläggsersättning betalas ut om tjänsten avbryts under tjänstens första 6 månader och villkoren för resultatersättning för arbete i önskad omfattning eller utbildning sedan godkänns. 24. Markera de korrekta punkterna kring Vite och Uppsägning av avtal. Om leverantören brister i att möta deltagarnas behov får leverantören 25 000 kr. Vite betyder att arbetsförmedlingen betalar ut pengar till leverantören. Vid uppsägning av avtalet gäller det för leverantören att flytta alla deltagare till annan leverantör. Om leverantören systematiskt brister i fullgörandet av sina skyldigheter utges vite om 50 000 kr för varje tillfälle som bristen upptäcks av Arbetsförmedlingen. Vitet kan löpa i maximalt 4 veckor. När maximalt vite har uppnåtts har Arbetsförmedlingen rätt att häva avtalet. Om leverantören brister i fullgörandet av sina skyldigheter enligt 5 angivna punkter ska leverantören betala ett vite om 25 000 kr per påbörjad vecka. Vid uppsägning av avtal gäller en ömsesidig uppsägningstid på 3 månader. Time's up Dela gärna i sociala medier! FacebookXRedditLinkedInTumblrPinterestVkEmail