Quiz om ROM2-avtalet Välkommen till Abilitys Preboarding Quiz om ROM2-avtalet.😃Det är totalt 24 frågor. Du behöver få minst 208 poäng av 231 för att kunna gå vidare till nästa avsnitt. 👉OBS! På vissa frågor kan fler svar vara korrekta. Ange datum Ditt för- och efternamn Din e-postadress Din ort 1. Vad är målet med Rusta och matcha? Att arbetsförmedlingen ska sätta deltagaren i en aktivitet. Att deltagaren med leverantörens stöd ska komma till arbete eller reguljär utbildning på kortast möjliga tid och på så sätt lösa sin arbetslöshetssituation. Att arbetssökande personer ska få en rolig aktivitet. Att få arbetssökande att ta hand om sin hälsa bättre. 2. Vilken är leverantörens övergripande ansvar? Att aktivt samarbeta med arbetsgivare för att fånga upp kompetenskrav. Att utforma och anpassa det stöd som tillhandahålls i tjänsten efter varje deltagares individuella förutsättningar. Att se till att deltagaren har trevligt hos Ability. Att se till att deltagaren skapar korrekta ansökningshandlingar. Att ha kännedom om vuxenutbildningens aktörer och aktuellt utbildningsutbud. 3. Vad är Leverantörens åtagande? Informationsplikt angående om deltagares möjligheter att nå målet i tjänsten ökar vid tex. praktik, validering eller om deltagaren behöver extra stöd. Tillhandahålla AfterWork aktiviteter för deltagarna. Utgå från den planering och de krav som redovisas i den arbetssökandes handlingsplan, bland annat avseende geografiskt och yrkesmässigt sökområde. Tillhandahålla Obligatoriskt stöd samt valbara aktiviteter som tillåts i tjänsten. Tillhandahålla surfplattor och mobiltelefoner till deltagaren. 4. Vad ingår i det obligatoriska stödet? Individuellt möte Kartläggning av deltagarens förutsättningar Individuellt schema Vägledning mot arbete och utbildning Möte varje vecka med valbara aktiviteter Studiebesök Praktiskt stöd 5. Vad är viktigt med att göra en Kartläggning av deltagarens förutsättningar och behov? Kartläggningen ska finnas dokumenterad för samtliga deltagare, och tillgänglig för AF att ta del av. Det ger ett Praktiskt stöd. Kartläggningen är för att skapa ett Individuellt schema. Kartläggningen är till för att vägleda deltagaren mot arbete eller utbildning. Vid behov ska kartläggningen uppdateras och innehållet ska alltid utgå från den individuella deltagarens förutsättningar och behov, vilka kan förändras över tid. Det ska finnas en aktuell och relevant kartläggning för deltagaren under hela tjänsten. 6. Vad gäller för deltagarens Individuella schema? Det individuella schemat följer en given struktur för alla deltagare. Det individuella schemat ska fungera som ett stöd för deltagaren samt som ett underlag för leverantörens uppföljning av deltagaren. Det ska visa vilka aktiviteter deltagaren ska utföra eller medverka i för att nå målet i tjänsten. Det individuella schemat hjälper deltagaren att få mer jobbsökande gjort varje dag. Leverantören ska säkerställa att aktiviteterna genomförts enligt plan och att bedöma om förväntat syfte med aktiviteten är uppnått. Den ska bestå av obligatoriska samt valbara aktiviteter och motsvara aktiviteter för den omfattning deltagaren ska delta i tjänsten Det Individuella schemat uppdateras när deltagaren uppnått ett resultat. 7. Hur lång tid ska ett individuellt möte vara som minst beroende på vilken nivå deltagaren är i? Nivå C - 60 minuter Nivå B - 45 minuter Nivå B - 60 minuter Nivå A - 20 minuter Nivå C- 90 minuter Nivå A - 30 minuter 8. På vilka av de godkända aktiviteterna för ROM2 är det krav på handledarkompetens? Vägledning mot arbete eller utbildning Praktiskt stöd Motivationshöjande samtal Kontakter med arbetsgivare Kartläggning Stöd för att stärka deltagarens språkkunskaper Kost och hälsa Information om arbetsmarknaden 9. Vad innebär aktiviteten "Kontakter med arbetsgivare eller andra relevanta aktörer"? Att leverantören ska skapa en digital rekryteringssida. Arbetsförmedlingen ställer krav på att Leverantören anordnar rekryteringsmässor. Leverantören har möjlighet att presentera deltagare för arbetsgivare , anordna studiebesök hos arbetsgivare eller se till att deltagare tar del av rekryteringsevents. Stödet till deltagaren kan variera i både omfattning och form och det kan också se olika ut över tid. 10. Hur kan de Individuella mötena ske på distans? Genom Teamsmöten. Genom att Arbetsförmedlingen tillhandahåller en säker plattform för individuella digitala videomöten. Genom Arbetsförmedlingens Skype-möten. 11. Vad gäller för de Individuella mötena med deltagaren? Individuella möten ska genomföras av en handledare. De Individuella mötena ska hållas på plats varje vecka i leverantörens lokaler. De Individuella mötena ska alltid vara minst 1 timme. Individuella möten kan genomföras av en godkänd handledare på annan ort. De Individuella mötena ska hållas minst varannan vecka. Mötena kan hållas på distans varannan vecka, genom AF videosystem eller telefon. Under mötet ska den individuella schemat ses över och vid behov uppdateras. De Individuella mötena ska ske varje vecka. De individuella mötena är enligt avtalets miniminivå olika långa beroende på deltagarens nivå. 12. Vad gäller för de valbara aktiviteter utifrån individuellt anpassat stöd? De första 6 månaderna ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst en 1 timme per vecka. De första 6 månaderna ska deltagaren sitta på leverantörens kontor och söka jobb. Efterföljande 6 månader ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst 2 timmar per vecka. Deltagaren ska välja bland leverantörens alla aktiviteter och hitta något som passar dem. Efterföljande 6 månader är det krav att deltagaren deltar i leverantörens föreläsningar varje vecka. 13. Varför är det krav att genomgå utbildningen "Våld i nära relationer"? Arbetsförmedlingen vill att leverantörerna ska bli bättre på att hantera våld. Arbetsförmedlingen vill minska våldet i samhället. Arbetsförmedlingen har i uppdrag från regeringen att verka för ökad upptäckt av våld. Arbetsförmedlingen anser att ha kunskaper om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck är viktigt för att kunna ge våldsutsatta ett bra bemötande. 14. Dokumentation och uppgiftsskyldighet - vad gäller? Leverantören ska ha tydliga rutiner för kontroll av deltagarnas närvaro och frånvaro från aktiviteterna. Leverantören ska systematiskt följa upp sin verksamhet och säkerställa att föreskrifterna samt de utarbetade rutinerna följs. Leverantören ska ha tydliga rutiner för avvikelserapportering gällande deltagare i tjänsten. Arbetsförmedlingens föreskrifter (AFFS 2023:1) om uppgiftsskyldighet för leverantörer ska vara väl kända och finnas tillgängliga för samtliga anställda och underleverantörer som arbetar i tjänsten. 15. Vad är handledarens ansvar? Handledaren ansvarar för att deltagaren kommer till de obligatoriska mötena. Handledaren ansvarar för att följa upp deltagarens utveckling mot målet i tjänsten och för att säkerställa att det stöd och de aktiviteter som tillhandahålls för deltagaren mot målet. Handledaren ansvarar för att kartlägga deltagarens behov och förutsättningar samt för att planera stöd och aktiviteter för varje deltagare under dennes tid i tjänsten. Det är endast handledaren som får utföra individuella möten och upprätta individuellt schema med deltagare. Handledaren ansvarar för att deltagaren söker rätt mängd arbeten varje månad. 16. Markera några av de viktiga kraven på lokalen. Lokalen ska vara väl ljudisolerad. Lokalen ska enkelt kunna nås med allmänna kommunikationsmedel. Fysiska hinder i form av uppenbart tunga dörrar ska avhjälpas, i första hand genom att en automatisk dörröppnare är installerad. Lokalen ska vara utformad på ett sådant sätt att de riktlinjer och rekommendationer för offentliga lokaler som ställs av Arbetsmiljöverket följs. Lokalen ska vara på gångavstånd från deltagarens bostad. Lokalen ska vara utformad på ett sådant sätt att lokalen och utrustning i lokalen är tillgängliga för deltagare med funktionsnedsättningar, samt följer gällande regelverk för tillgänglighet. Lokalen ska vara trevlig att umgås i. Det ska finnas markerade utrymningsvägar i samtliga lokaler som leverantören använder sig av. Samtliga fysiska möten med deltagare ska ske i lokaler och miljöer som innebär att deltagarens integritet beaktas och sekretessen säkerställs. Det ska finnas olika rum för deltagaren att sitta i för olika möten. Lokalen ska ha ett fikarum. Samtliga deltagare oavsett funktionshinder, ska kunna ta sig in och ut från lokalen samt kunna röra sig i lokalen utan hjälp. 17. Vad krävs för Utrustning och förbrukningsmaterial till deltagarna? Skrivmaterial såsom papper och penna. Internetuppkoppling, Datorer och Skrivare Mobiltelefoner till deltagarna. Frukt, kaffe och fika. 18. Vilka delar ska tydligt visas i kvalitetsledningssystemet? Leverans av tjänsten Hur nöjda deltagare leverantören har. Avvikelsehantering Organisation och kompetens. Hur leverantören matchar ut deltagare till jobb. Uppföljning och utveckling. 19. Hur ser Grundersättningen ut? Nivå C - 90 kronor per deltagare och dag Nivå B - 70 kronor per deltagare och dag Nivå A - 65 kronor per deltagare och dag Nivå B - 75 kronor per deltagare och dag Nivå A - 55 kronor per deltagare och dag NIvå C - 85 kronor per deltagare och dag 20. Hur ser Resultatersättningen ut? Nivå A: 20 300 kronor per deltagare. Nivå C: 38 000 kronor per deltagare Nivå A: 20 000 kronor per deltagare Nivå B: 28 000 kronor per deltagare Nivå B: 27 700 kronor per deltagare. Nivå C: 37 000 kronor per deltagare 21. Vilka är villkoren för full Resultatersättning vid arbete? Deltagaren har börjat arbete inom 3 månader från avslutad tjänst hos leverantören. Deltagaren har kommit ut i ett arbete oavsett tjänstens storlek. Deltagaren hade redan en timanställning vid start hos leverantören. Deltagaren tillträder ett heltidsarbete, alternativt arbete i önskad omfattning senast 2 månader efter avslutad placeringsperiod hos leverantören som varar i minst 6 månader. Hälften av beloppet betalas ut efter 3 månader om deltagaren senast 2 månader efter avslutad placeringsperiod hos leverantören tillträder en anställning som varar i minst 3 månader. Om verifiering inte kan ske via Arbetsförmedlingens ärendehanteringssystem ska leverantören inkomma med intyg från arbetsgivaren som visar att villkoren för resultatersättning är uppfyllda. Anställningar med anställningsstöd och anställningar utomlands kan generera full resultatersättning. 22. Vilka är villkoren för full Resultatersättning vid utbildning? Om arbetsförmedlingen inte kan verifiera studierna i sitt ärendehanteringssystem, ska leverantören inkomma med skriftliga intyg upprättade av utbildningsanordnaren. Deltagaren, på hela sitt arbetsutbud, under minst sex (6) månader ha deltagit i en utbildning som kombinerar eller integrerar CSN-berättigande utbildning med sfi. Deltagaren under minst 6 månader deltagit i en CSN-berättigande utbildning på grundläggande, gymnasial eller eftergymnasial nivå, alternativt särvux, som sammantaget under tidsperioden omfattar 100 % av deltagarens arbetsutbud, Deltagaren har börjat studera inom 3 månader från avslutad tjänst hos leverantören. Deltagaren under minst 6 månader deltagit i en CSN-berättigande utbildning på grundläggande, gymnasial eller eftergymnasial nivå, alternativt särvux, som sammantaget under tidsperioden omfattar minst 75 % av deltagarens arbetsutbud och där resterande andel av deltagarens arbetsutbud utgörs av svenska för invandrare (sfi) eller samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Deltagaren har börjat studera oavsett vilken typ av utbildning och omfattning. Deltagaren hade redan börjat studera vid start hos leverantören. 23. Vad gäller för Snabbhetspremie och Tillläggsersättning? Snabbhetspremie utgår om Arbetsförmedlingen i förtid avbryter deltagarens pågående placeringsperiod i tjänsten och villkoren för resultatersättning gällande arbete i önskad omfattning eller studier sedan uppfylls. Snabbhetspremie utgår om deltagaren redan hade en anställning innan start hos leverantören. Tilläggsersättning betalas ut om tjänsten avbryts under tjänstens första 6 månader och villkoren för resultatersättning för arbete i önskad omfattning eller utbildning sedan godkänns. Tilläggsersättning betalas ut som ett tillägg för deltagare som står långt i från arbetsmarknaden. 24. Markera de korrekta punkterna kring Vite och Uppsägning av avtal. Vid uppsägning av avtal gäller en ömsesidig uppsägningstid på 3 månader. Vid uppsägning av avtalet gäller det för leverantören att flytta alla deltagare till annan leverantör. Vitet kan löpa i maximalt 4 veckor. När maximalt vite har uppnåtts har Arbetsförmedlingen rätt att häva avtalet. Om leverantören brister i att möta deltagarnas behov får leverantören 25 000 kr. Om leverantören systematiskt brister i fullgörandet av sina skyldigheter utges vite om 50 000 kr för varje tillfälle som bristen upptäcks av Arbetsförmedlingen. Om leverantören brister i fullgörandet av sina skyldigheter enligt 5 angivna punkter ska leverantören betala ett vite om 25 000 kr per påbörjad vecka. Vite betyder att arbetsförmedlingen betalar ut pengar till leverantören. Time's up Dela gärna i sociala medier! FacebookXRedditLinkedInTumblrPinterestVkEmail