Quiz om ROM2-avtalet Välkommen till Abilitys Preboarding Quiz om ROM2-avtalet.😃Det är totalt 24 frågor. Du behöver få minst 208 poäng av 231 för att kunna gå vidare till nästa avsnitt. 👉OBS! På vissa frågor kan fler svar vara korrekta. Ange datum Ditt för- och efternamn Din e-postadress Din ort 1. Vad är målet med Rusta och matcha? Att deltagaren med leverantörens stöd ska komma till arbete eller reguljär utbildning på kortast möjliga tid och på så sätt lösa sin arbetslöshetssituation. Att få arbetssökande att ta hand om sin hälsa bättre. Att arbetssökande personer ska få en rolig aktivitet. Att arbetsförmedlingen ska sätta deltagaren i en aktivitet. 2. Vilken är leverantörens övergripande ansvar? Att se till att deltagaren skapar korrekta ansökningshandlingar. Att ha kännedom om vuxenutbildningens aktörer och aktuellt utbildningsutbud. Att aktivt samarbeta med arbetsgivare för att fånga upp kompetenskrav. Att utforma och anpassa det stöd som tillhandahålls i tjänsten efter varje deltagares individuella förutsättningar. Att se till att deltagaren har trevligt hos Ability. 3. Vad är Leverantörens åtagande? Tillhandahålla Obligatoriskt stöd samt valbara aktiviteter som tillåts i tjänsten. Utgå från den planering och de krav som redovisas i den arbetssökandes handlingsplan, bland annat avseende geografiskt och yrkesmässigt sökområde. Tillhandahålla AfterWork aktiviteter för deltagarna. Tillhandahålla surfplattor och mobiltelefoner till deltagaren. Informationsplikt angående om deltagares möjligheter att nå målet i tjänsten ökar vid tex. praktik, validering eller om deltagaren behöver extra stöd. 4. Vad ingår i det obligatoriska stödet? Individuellt schema Kartläggning av deltagarens förutsättningar Studiebesök Vägledning mot arbete och utbildning Praktiskt stöd Möte varje vecka med valbara aktiviteter Individuellt möte 5. Vad är viktigt med att göra en Kartläggning av deltagarens förutsättningar och behov? Kartläggningen ska finnas dokumenterad för samtliga deltagare, och tillgänglig för AF att ta del av. Det ska finnas en aktuell och relevant kartläggning för deltagaren under hela tjänsten. Vid behov ska kartläggningen uppdateras och innehållet ska alltid utgå från den individuella deltagarens förutsättningar och behov, vilka kan förändras över tid. Kartläggningen är till för att vägleda deltagaren mot arbete eller utbildning. Kartläggningen är för att skapa ett Individuellt schema. Det ger ett Praktiskt stöd. 6. Vad gäller för deltagarens Individuella schema? Leverantören ska säkerställa att aktiviteterna genomförts enligt plan och att bedöma om förväntat syfte med aktiviteten är uppnått. Det individuella schemat ska fungera som ett stöd för deltagaren samt som ett underlag för leverantörens uppföljning av deltagaren. Det ska visa vilka aktiviteter deltagaren ska utföra eller medverka i för att nå målet i tjänsten. Det Individuella schemat uppdateras när deltagaren uppnått ett resultat. Det individuella schemat följer en given struktur för alla deltagare. Det individuella schemat hjälper deltagaren att få mer jobbsökande gjort varje dag. Den ska bestå av obligatoriska samt valbara aktiviteter och motsvara aktiviteter för den omfattning deltagaren ska delta i tjänsten 7. Hur lång tid ska ett individuellt möte vara som minst beroende på vilken nivå deltagaren är i? Nivå A - 30 minuter Nivå C- 90 minuter Nivå A - 20 minuter Nivå B - 45 minuter Nivå C - 60 minuter Nivå B - 60 minuter 8. På vilka av de godkända aktiviteterna för ROM2 är det krav på handledarkompetens? Kost och hälsa Information om arbetsmarknaden Praktiskt stöd Motivationshöjande samtal Vägledning mot arbete eller utbildning Stöd för att stärka deltagarens språkkunskaper Kontakter med arbetsgivare Kartläggning 9. Vad innebär aktiviteten "Kontakter med arbetsgivare eller andra relevanta aktörer"? Leverantören har möjlighet att presentera deltagare för arbetsgivare , anordna studiebesök hos arbetsgivare eller se till att deltagare tar del av rekryteringsevents. Stödet till deltagaren kan variera i både omfattning och form och det kan också se olika ut över tid. Att leverantören ska skapa en digital rekryteringssida. Arbetsförmedlingen ställer krav på att Leverantören anordnar rekryteringsmässor. 10. Hur kan de Individuella mötena ske på distans? Genom Teamsmöten. Genom att Arbetsförmedlingen tillhandahåller en säker plattform för individuella digitala videomöten. Genom Arbetsförmedlingens Skype-möten. 11. Vad gäller för de Individuella mötena med deltagaren? De Individuella mötena ska alltid vara minst 1 timme. De Individuella mötena ska ske varje vecka. De Individuella mötena ska hållas på plats varje vecka i leverantörens lokaler. De individuella mötena är enligt avtalets miniminivå olika långa beroende på deltagarens nivå. Individuella möten kan genomföras av en godkänd handledare på annan ort. Individuella möten ska genomföras av en handledare. Under mötet ska den individuella schemat ses över och vid behov uppdateras. De Individuella mötena ska hållas minst varannan vecka. Mötena kan hållas på distans varannan vecka, genom AF videosystem eller telefon. 12. Vad gäller för de valbara aktiviteter utifrån individuellt anpassat stöd? Efterföljande 6 månader ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst 2 timmar per vecka. De första 6 månaderna ska deltagaren sitta på leverantörens kontor och söka jobb. De första 6 månaderna ska leverantören för varje deltagare planera och tillhandahålla aktiviteter vid minst 1 tillfälle en gång i veckan, minst en 1 timme per vecka. Deltagaren ska välja bland leverantörens alla aktiviteter och hitta något som passar dem. Efterföljande 6 månader är det krav att deltagaren deltar i leverantörens föreläsningar varje vecka. 13. Varför är det krav att genomgå utbildningen "Våld i nära relationer"? Arbetsförmedlingen vill minska våldet i samhället. Arbetsförmedlingen vill att leverantörerna ska bli bättre på att hantera våld. Arbetsförmedlingen anser att ha kunskaper om våld i nära relationer och hedersrelaterat våld och förtryck är viktigt för att kunna ge våldsutsatta ett bra bemötande. Arbetsförmedlingen har i uppdrag från regeringen att verka för ökad upptäckt av våld. 14. Dokumentation och uppgiftsskyldighet - vad gäller? Leverantören ska ha tydliga rutiner för kontroll av deltagarnas närvaro och frånvaro från aktiviteterna. Arbetsförmedlingens föreskrifter (AFFS 2023:1) om uppgiftsskyldighet för leverantörer ska vara väl kända och finnas tillgängliga för samtliga anställda och underleverantörer som arbetar i tjänsten. Leverantören ska ha tydliga rutiner för avvikelserapportering gällande deltagare i tjänsten. Leverantören ska systematiskt följa upp sin verksamhet och säkerställa att föreskrifterna samt de utarbetade rutinerna följs. 15. Vad är handledarens ansvar? Handledaren ansvarar för att deltagaren kommer till de obligatoriska mötena. Handledaren ansvarar för att följa upp deltagarens utveckling mot målet i tjänsten och för att säkerställa att det stöd och de aktiviteter som tillhandahålls för deltagaren mot målet. Handledaren ansvarar för att deltagaren söker rätt mängd arbeten varje månad. Handledaren ansvarar för att kartlägga deltagarens behov och förutsättningar samt för att planera stöd och aktiviteter för varje deltagare under dennes tid i tjänsten. Det är endast handledaren som får utföra individuella möten och upprätta individuellt schema med deltagare. 16. Markera några av de viktiga kraven på lokalen. Lokalen ska ha ett fikarum. Lokalen ska vara utformad på ett sådant sätt att de riktlinjer och rekommendationer för offentliga lokaler som ställs av Arbetsmiljöverket följs. Lokalen ska enkelt kunna nås med allmänna kommunikationsmedel. Fysiska hinder i form av uppenbart tunga dörrar ska avhjälpas, i första hand genom att en automatisk dörröppnare är installerad. Lokalen ska vara trevlig att umgås i. Lokalen ska vara på gångavstånd från deltagarens bostad. Lokalen ska vara utformad på ett sådant sätt att lokalen och utrustning i lokalen är tillgängliga för deltagare med funktionsnedsättningar, samt följer gällande regelverk för tillgänglighet. Samtliga fysiska möten med deltagare ska ske i lokaler och miljöer som innebär att deltagarens integritet beaktas och sekretessen säkerställs. Lokalen ska vara väl ljudisolerad. Det ska finnas markerade utrymningsvägar i samtliga lokaler som leverantören använder sig av. Samtliga deltagare oavsett funktionshinder, ska kunna ta sig in och ut från lokalen samt kunna röra sig i lokalen utan hjälp. Det ska finnas olika rum för deltagaren att sitta i för olika möten. 17. Vad krävs för Utrustning och förbrukningsmaterial till deltagarna? Mobiltelefoner till deltagarna. Frukt, kaffe och fika. Internetuppkoppling, Datorer och Skrivare Skrivmaterial såsom papper och penna. 18. Vilka delar ska tydligt visas i kvalitetsledningssystemet? Leverans av tjänsten Hur leverantören matchar ut deltagare till jobb. Hur nöjda deltagare leverantören har. Avvikelsehantering Organisation och kompetens. Uppföljning och utveckling. 19. Hur ser Grundersättningen ut? Nivå B - 75 kronor per deltagare och dag Nivå C - 90 kronor per deltagare och dag Nivå A - 65 kronor per deltagare och dag Nivå A - 55 kronor per deltagare och dag Nivå B - 70 kronor per deltagare och dag NIvå C - 85 kronor per deltagare och dag 20. Hur ser Resultatersättningen ut? Nivå B: 27 700 kronor per deltagare. Nivå A: 20 000 kronor per deltagare Nivå B: 28 000 kronor per deltagare Nivå C: 37 000 kronor per deltagare Nivå A: 20 300 kronor per deltagare. Nivå C: 38 000 kronor per deltagare 21. Vilka är villkoren för full Resultatersättning vid arbete? Deltagaren har börjat arbete inom 3 månader från avslutad tjänst hos leverantören. Deltagaren har kommit ut i ett arbete oavsett tjänstens storlek. Hälften av beloppet betalas ut efter 3 månader om deltagaren senast 2 månader efter avslutad placeringsperiod hos leverantören tillträder en anställning som varar i minst 3 månader. Deltagaren hade redan en timanställning vid start hos leverantören. Anställningar med anställningsstöd och anställningar utomlands kan generera full resultatersättning. Deltagaren tillträder ett heltidsarbete, alternativt arbete i önskad omfattning senast 2 månader efter avslutad placeringsperiod hos leverantören som varar i minst 6 månader. Om verifiering inte kan ske via Arbetsförmedlingens ärendehanteringssystem ska leverantören inkomma med intyg från arbetsgivaren som visar att villkoren för resultatersättning är uppfyllda. 22. Vilka är villkoren för full Resultatersättning vid utbildning? Deltagaren har börjat studera oavsett vilken typ av utbildning och omfattning. Deltagaren hade redan börjat studera vid start hos leverantören. Om arbetsförmedlingen inte kan verifiera studierna i sitt ärendehanteringssystem, ska leverantören inkomma med skriftliga intyg upprättade av utbildningsanordnaren. Deltagaren har börjat studera inom 3 månader från avslutad tjänst hos leverantören. Deltagaren, på hela sitt arbetsutbud, under minst sex (6) månader ha deltagit i en utbildning som kombinerar eller integrerar CSN-berättigande utbildning med sfi. Deltagaren under minst 6 månader deltagit i en CSN-berättigande utbildning på grundläggande, gymnasial eller eftergymnasial nivå, alternativt särvux, som sammantaget under tidsperioden omfattar minst 75 % av deltagarens arbetsutbud och där resterande andel av deltagarens arbetsutbud utgörs av svenska för invandrare (sfi) eller samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare. Deltagaren under minst 6 månader deltagit i en CSN-berättigande utbildning på grundläggande, gymnasial eller eftergymnasial nivå, alternativt särvux, som sammantaget under tidsperioden omfattar 100 % av deltagarens arbetsutbud, 23. Vad gäller för Snabbhetspremie och Tillläggsersättning? Tilläggsersättning betalas ut som ett tillägg för deltagare som står långt i från arbetsmarknaden. Snabbhetspremie utgår om Arbetsförmedlingen i förtid avbryter deltagarens pågående placeringsperiod i tjänsten och villkoren för resultatersättning gällande arbete i önskad omfattning eller studier sedan uppfylls. Snabbhetspremie utgår om deltagaren redan hade en anställning innan start hos leverantören. Tilläggsersättning betalas ut om tjänsten avbryts under tjänstens första 6 månader och villkoren för resultatersättning för arbete i önskad omfattning eller utbildning sedan godkänns. 24. Markera de korrekta punkterna kring Vite och Uppsägning av avtal. Om leverantören brister i att möta deltagarnas behov får leverantören 25 000 kr. Vite betyder att arbetsförmedlingen betalar ut pengar till leverantören. Vid uppsägning av avtal gäller en ömsesidig uppsägningstid på 3 månader. Om leverantören systematiskt brister i fullgörandet av sina skyldigheter utges vite om 50 000 kr för varje tillfälle som bristen upptäcks av Arbetsförmedlingen. Vid uppsägning av avtalet gäller det för leverantören att flytta alla deltagare till annan leverantör. Vitet kan löpa i maximalt 4 veckor. När maximalt vite har uppnåtts har Arbetsförmedlingen rätt att häva avtalet. Om leverantören brister i fullgörandet av sina skyldigheter enligt 5 angivna punkter ska leverantören betala ett vite om 25 000 kr per påbörjad vecka. Time's up Dela gärna i sociala medier! FacebookXRedditLinkedInTumblrPinterestVkEmail