Skapa ett större nätverk!

Mål med presentationen:

  • Du förstår att det är bra att ha en tydlig struktur i jobbsökandet.
  • Du förstår att det är viktigt att följa upp en jobbansökan.
  • Du får tips och idéer hur du ska presentera dig när du kontaktar en arbetsgivare för en uppföljning.

Att vara arbetslös är tufft ibland…

Det är bra att hålla tempot.
Det är bra att håll motivationen uppe när inget händer.
Det är bra att följa upp sökta jobb och skapa ett större
kontaktnät.
Det är viktigt att ha struktur i sitt jobbsökande.

Syftet med att följa upp ett jobb du sökt:

DU GÖR DIG SYNLIG
DU VISAR ATT DU KÄNNER STARKT
FÖR TJÄNSTEN
DU SKAPAR ETT STÖRRE NÄTVERK

1. Om du strukturerar upp ditt jobbsökande får du stenkoll på vilka jobb du sökt, när du sökt dem, när du följt upp med en arbetsgivare och om du fått positiv eller negativ respons.
2. Skaffa dig en kalender och använd Abilitys Frågeformulär för dina praktiska Jobbsökar-aktiviteter.
3. Skriv in jobbet du har sökt och kontaktpersonens namn och telefonnummer.
4. Skriv in när ansökningstiden går ut.
5. Skriv in när du ska följa upp det sökta jobbet.
6. Skriv in när du ska kontakta arbetsgivare på nytt längre fram.
= Ta hand om ditt nätverk!

Stick ut i mängden genom ett samtal

En uppföljning kan vara läskigt, men är värt att göra då det kan ge bra resultat.
Du skapar också en bra kontakt med en potentiell arbetsgivare.

Följ upp din ansökan:

Förbered dig genom att läsa på om företaget, läsa igenom annonsen igen och skriva ner frågor du eventuellt har.
Kontakta rätt person. Rekryteringsansvariga eller avdelningschef.
Ring eller maila. Ring innan 9.00 alternativ efter 16.00 – chansen är störst att någon svarar och har tid att prata.
Visa intresse genom att ställa frågor eller berätta något mer om dig och varför du passar för tjänsten.
Ha en positiv energi under samtalet.

Att tänka på när du gör en uppföljning:

  • Börja alltid med att säga ditt för- och efternamn. Prata inte för fort.
  • Säg att du sökt en tjänst (nämn vilken tjänst).
  • Tala om att du har några frågor eller att du vill tillägga något mer till ansökningen.
  • Exempel på något att tillägga kan vara att lämna en till referenspersons kontaktuppgifter.
  • Håll uppföljningen kort.

Exempel på frågor du kan ställa:

– Hej, jag är jätteintresserad av ert företag och tjänsten ni har
ute. Jag skulle vilja veta lite mer.
– Vilka egenskaper värderar ni högst till denna tjänst?
– Hur ser teamet ut som jag skulle tillhöra?
– Hur många har sökt till tjänsten och när kommer det kallas till
intervjuer?
– Har min ansökan kommit in? / När kan jag vänta mig en
återkoppling?

Undvik att…

Vänta för länge med att följa upp ett sökt jobb.
Vara dåligt påläst om företaget och platsannonsen.
Ställa frågor som redan är besvarade i annonsen.
Exempel: vad innebär rollen?
Prata för länge.

Ta hand om ditt nätverk – Följ upp de jobb du sökt!

Om du fått positiv respons har du automatiskt skapat dig ett större nätverk och kan ringa tillbaka längre fram.
Fråga när du kan höra av dig igen, så känner du dig inte “tjatig” när
du ringer nästa gång.
Säg tex så här: Ska jag hora av mig om en vecka eller en månad?
Vilken dag och Vilken tid passar bäst?
Använd din kalender till att spara alla arbetsgivare som du skapat en kontakt till.
Fortsätt och håll kontakten för att bygga en givande relation, och
möjligheten att få ett dolt jobb.

Kontakta Abilitys duktiga coacher för att få rätt stöttning! https://www.ability.se/kontakt/

Dela gärna i sociala medier